Wondzorg

Wondverzorging in de praktijk

Evelien Harink, verpleegkundige specialist bij Isala, ziet regelmatig patiënten in het Wondcentrum van Isala die eigenlijk te laat zijn doorverwezen door de huisarts. Dat betekent dat wonden van patiënten langer openblijven, met risico op infectie. Zo ontstond het idee om wondzorg te bieden in de praktijk van de huisarts. Op vrijdagochtend is Evelien Harink aanwezig en draait zij samen met een van de doktersassistentes spreekuur in huisartsenpraktijk Heerde. Op dinsdag is er nog een controle wondspreekuur door een van de opgeleide assistentes.

Wondzorg

‘Ik herken het wel wat Evelien schetst,’ zegt Hanneke. ‘Vaak denk je als huisartsenpraktijk wij redden het wel. Voor patiënten is het ook niet altijd makkelijk om naar Zwolle te gaan. Maar dan ging een wond toch niet dicht en stuurden wij iemand alsnog door. Eigenlijk net iets te laat.’ Evelien: ‘Wondzorg kan best complex zijn. Neem bijvoorbeeld diabetespatiënten. Daarbij speelt ook schoeisel een rol, voeding enzovoort. Iedere vrijdag doe ik samen met Hanneke of een collega van haar het wondspreekuur. Zij – de hele praktijk overigens – zijn erg enthousiast, dat maakt het leuk om te doen. Je geeft onderwijs terwijl je bezig bent met een patiënt. Ik merk dat ik in een huisartsenpraktijk beter de achtergrond van een patiënt leer kennen. Hier krijg ik bijvoorbeeld wel eens de vraag: “wat kost het”, die vraag hoor ik in het ziekenhuis nooit.’

Hanneke van de Woude: ‘Je hebt wat langer contact met een patiënt tijdens het wondspreekuur, dat vind ik enorm leuk. En ik leer er weer dingen bij, zoals het schoonmaken van een wond. Laatst zag ik een patiënt met wond aan zijn been na een ongeluk. Het gele beslag kon ik nu zelf weghalen. Waardoor het risico op infectie voor deze patiënt verminderde.’

Korte lijnen

Evelien: ‘Makkelijk is dat ik korte lijnen met het ziekenhuis heb. Laatst zag ik een patiënt wiens wond maar niet dichtging. Ik heb toen een vaatonderzoek gedaan en daar kwam uit dat hij voor een duplexonderzoek (red. onderzoek van de slagaders) naar Zwolle moest. De uitslag van het onderzoek – meneer had een dotter nodig – kon ik hem hier in Heerde vertellen. Dus uiteindelijk hoefde hij maar twee keer naar Isala in Zwolle. Voor het onderzoek en de dotter.’ ‘Patiënten zijn inderdaad erg blij dat zij niets steeds naar Zwolle hoeven’, bevestigt Hanneke.

Ook mevrouw van Damme kan dit beamen. ‘Ik heb reumatoïde artritis en door een bacterie kreeg ik wondjes aan mijn voet. Ik moest voor wondzorg regelmatig naar Isala Zwolle en zoals je ziet rij ik in een scootmobiel. Ik ben dus niet zo mobiel. Nu kan ik gewoon hier terecht. Dat vind ik erg fijn. Laatst was ik ziek, en toen kwam Evelien zelfs bij mij thuis. Wat een service!’ Op dit moment heeft mevrouw een wond aan haar ellenboog, vertelt Evelien. ‘Wij hebben geprobeerd de wond met antibiotica dicht te krijgen, maar dat is niet gelukt. Daarvoor moet zij nu wel naar Isala Zwolle.’ Van Damme: ‘Maar dankzij de korte lijnen die Evelien met Isala heeft, kan ik daar al snel terecht. Goed geregeld zo.’

Voor meer informatie bekijk Ziekenhuiswondzorg in de huisartsenpraktijk (isala.nl)